woensdag 2 maart 2011

ON-GE-LOOF-LIJK

Ik beschouw mezelf als een persoon die redelijk veel kan begrijpen. Een persoon die haar best doet zich in de schoenen van een ander te verplaatsen en probeert niet te snel en niet te hard te oordelen. Maar de laatste tijd valt mij iets op wat al mijn begrip te boven gaat!

Het winterseizoen loopt ten einde en veel mensen scoren nog even in de uitverkoop een nieuwe jas.. op zich geen probleem. Zo ook een aantal mensen in mijn (directe) omgeving. Het zijn vaak leuke modieuze jassen waar ik dan ook graag een compliment over maak. Maar wanneer ik enigszins ironisch vraag of het harige kraagje dat aan de jas zit "vast geen echt bont is" en uit het antwoord blijkt dat dit juist wel het geval is zakt mijn broek tot voorbij mijn enkels!!!

Hoe kán het dat in deze tijd zoiets barbaars als bont weer 'in de mode' raakt. En hóe kan het dat weldenkende mensen (want zo beschouw ik de meeste van hen toch wel) met hun VOLLE verstand jassen kopen én dragen met bont. Stiekem hoop ik dat het komt doordat ze in de veronderstelling zijn dat het dragen van bont net zoiets is als het eten van vlees of het dragen van leer; dat komt tenslotte ook van dode dieren en is nog redelijk maatschappelijk geaccepteerd.

Daarom vandaag dit blogje om hen uit die droom te helpen....
Bont wordt gemaakt van dieren die:
  1. Eerst bewusteloos geslagen worden (zodat ze niet meer tegenspartelen),
  2. Vervolgens levend gevilt worden (anders scheidt het dode dier een stof uit die het bont mat laat worden)
  3. En vervolgens worden dieren opzij gesmeten NOG LEVEND en voor dood achtergelaten tot ze een pijnlijke dood zijn gestorven.

Voor wie mijn niet gelooft, bekijk het onderstaande filmpje eens. Ik daag je uit om (als bontdrager) het gehele filmpje af te kijken en hier eens aan terug te denken iedere keer als je je wapend tegend de Syberische kou hier in Nederland... want daar hebben we dat bont tenslotte echt voor nodig (??)... En stel je eens voor (wanneer je een huisdier hebt) dat ze dit bij jouw huisdier zouden doen....





Mocht je onder de indruk zijn van dit filmpje en een statement willen maken? Steun dan de stichting PETA die opkomt voor dit soort achterlijk en compleet overbodig dierenleed en teken de petitie op: http://www2.peta.org/site/PageServer?pagename=skinned_alive

Liefs, Y. (alias de dierenvriend-in)

PS: En over opmerkingen zoals "Zolang het koningshuis het draagt mogen wij het ook" kan ik kort zijn...: Als Maxima in de sloot springt, spring je er dan achteraan??



4 opmerkingen:

laura zei

You rule. Ik heb het nooit begrepen dat je met trots een bont kraag/jas kan dragen. Ik zal mij hieraan dus ook nooit schuldig maken.

xxx

Anoniem zei

Ik heb t hele filmpje gezien en ben er onpasselijk van. En .... Ik draag niet eens bont. Ik hoop dan ook dat t de bontliefhebbers wakker zal schudden. Niet te begrijpen dat men, met zoveel goede alternatieven, nog kiest voor echt bont.

Huub

Anoniem zei

Tja, dan ben je een van de schuldigen die met zo'n jas rondloopt.Een bewuste keus was het niet, eerder een naïeve. Je denkt toch niet dat er echt bont aan zo'n jas zit... Het filmpje heb ik bekeken en dat valt echt niet goed te praten, wat een ellende. Blijft de keus over, verder dragen of er af slopen. Ik heb mijn keus gemaakt. Goed initiatief, enne..... in de toekomst wat beter uitkijken. F

Joyce zei

Afschuwelijk, mijn maag draaide om! Ik heb er geen woorden voor!!!

Volgens mij weten een heleboel mensen helemaal niet hoe hun capuchon met bonten randje "gemaakt" wordt!

Liefs van een dierenvriend