dinsdag 23 juni 2009

Growing my potential

Het is weer de helft van het jaar. Voor veel bedrijven betekent dit dat de functioneringsgesprekken voor de deur staan. Vorige week was ik naar een congres over arbo- en personeelszaken waar ook dit onderwerp weer aan bod kwam. Uit de zaal bleek dat maar in weinig bedrijven de functionerings- en beoordelingsgesprekken echt leven onder de medewerkers. Vaak schiet een functioneringsgesprek erbij in en een beoordeligsgesprek is vaak een ondergeschoven kindje.

Bij Biogen Idec proberen we de medewerkers bewust te maken van het belang van een goed functionerings- en beoordelingsgesprek. En met goed bedoelen we niet het oordeel van de manager maar de voorbereiding van de zijde van de medewerker. Vooral het ontwikkelingsplan dat voortkomt uit zo'n gesprek staat hoog in het vaandel. Vaak hoor ik om me heen kreten als "Je werkt om te leven, je leeft niet om te werken" of "Werk is een noodzakelijk kwaad". Maar hier ben ik het grondig mee oneens. Een kleine rekensom leert dat we maar liefst een kwart van onze week besteden aan werk (23.8% bij een fulltime werkweek - 19% in mijn geval). Waarom zouden we onszelf dan niet het plezier gunnen van een leuke baan? Misschien stoot ik tegen wat scheentjes aan met deze bevindingen maar je bent toch echt zelf verantwoordelijk voor een leuke baan. Uiteraard is het momenteel een lastige tijd maar ook die gaat weer voorbij en dan hebben wij (werknemers) het toch echt voor het zeggen. Dankzij de vergrijzing en ontgroening hebben we straks een chronisch tekort aan goede werknemers. Hoe krijg je dàn de baan van je dromen? Door juist NU in jezelf te investeren en jezelf te blijven ontwikkelen. Op de volgende site kun je een test doen om erachter te komen of je leeft om te werken of werkt om te leven: http://www.werkenomteleven.nl/de-werken-om-te-leven-test

Ik mag mezelf dus gelukkig prijzen met een werkgever die niet vies is van investeren (in medewerkers welteverstaan). Ik heb al eens in een eerdere blog vertelt over de nieuwe opleiding die ik ga volgen (blog: kennis is macht). Ik ben superblij dat ik die opleiding mag gaan doen, zo blijf ik mezelf ontwikkelen en dus in mezelf investeren. Uiteraard heeft niet iedereen hier de middelen voor. Toch kun je ook al zelf veel doen om in 'geestelijke' beweging te blijven. Leen eens een goed boek in de bieb wat bijdraagt aan zelfontwikkeling. En nee, geen Dr. Phil geneuzel (no offense dr. Phil), maar echt iets met toegevoegde waarde aan jezelf.
Zelf ben ik een grote fan van het boek For Your Improvement (FYI). Hierin staan competenties omschreven die je bij jezelf kunt ontwikkelen en uiteraard staat het boek barstensvol tips over hoe je die kunt ontwikkelen. Wie het wil lenen roept maar, het staat in mijn boekenkast.

Goed, terug naar de functioneringsgesprekken die voor de deur staan. Om de 'midyears' (zoals wij ze in vakterm noemen) kracht bij de zetten heeft ons hoofdkantoor in Zwitserland iets ludieks bedacht. Vorig jaar kregen we een bakje met een boon erin (zie bovenstaande foto). Als je deze genoeg water gaf ontsproot er een plantje uit de boon. En als je het plantje dan weer goed verzorgde groeide hij steeds groter, en groter, en groter. Hier een mooi voorbeeld van mijn collega en goede vriend Anne die vorig jaar zijn plantje goed heeft verzorgd:

En daar zit 'm de vergelijking met de ontwikkeling van de medewerkers. Als je je ontwikkeling maar serieus genoeg neemt zie het onder je handen groeien, en groeien!

Dit jaar is er zelfs een leuke wedstrijd wie het grootste plantje kweekt. Termen als "Jouw potential wil niet erg hé" en "Kijk mijn potential es groeien" zijn hier aan de orde van de dag. Helaas loop ik weer es achter... hoewel al mijn collega's al weken geleden zijn begonnen met het 'verzorgen' van hun boon, ben ik deze week pas gestart (lang leve de huisperikelen). Maar ik weet zeker dat mijn boontje alle verwachtingen gaat overtreffen! Zoals je op de bovenste foto kunt zien is ie inmiddels ontkiemt en kijken de eerste blaadjes de wijde wereld in!

Yes, I've got potential!!


Liefs Y.

Geen opmerkingen: